Poštovné po celej SR úplne ZADARMO

Príprava na tehotenstvo pre ženy – čo robiť pred počatím, aby nebolo tehotenstvo rizikové a dieťa sa narodilo zdravé?

1/52/53/54/55/5 (1 hlasů, průměr: 5,00 z 5)
Loading...

O tom, ako sa na rolu rodičovstva pripraviť z pohľadu muža, som vás už informovala v predošlom článku „Ako bezpečne a „zdravo” oplodniť ženu? Myslite hlavne na svoje zdravé spermie.”.

Dnes sa pozrieme na rovnakú tému, ale z pohľadu ženy.

  • Ako sa zdravotne pripraviť na tehotenstvo?
  • Aké zmeny zaradiť do životného štýlu, aby ste boli perfektne pripravená na materstvo?
  • Je potrebné začať športovať, brať nejaké špeciálne vitamíny alebo napríklad schudnúť?

príprava na tehotenstvo

 

Ako sa zdravotne pripraviť na tehotenstvo? Príprava pred počatím

Začneme ale úplne na začiatku – v období, keď ešte tehotná nie ste. V tomto období iba o možnom tehotenstve a zakladaní rodiny uvažujete. Môže to byť obdobie aj niekoľkých mesiacov pred samotným počatím.

MUDr. Radka Gregorová z gynekologickej ambulancie Lékařského domu na Praze 7 uvádza:

Nie je jednoduché stanoviť optimálnu dobu prekoncepčného obdobia. Niektorý z partnerov môže byť chronicky chorý, mať problémy s telesnou hmotnosťou, fajčí atď.

Pokiaľ budeme hovoriť o zdravých partneroch, považovala by som za optimálnu dobu na prípravu pred otehotnením 2 až 3 mesiace.

Plánovanie tehotenstva je ideálnou dobou na posúdenie životného štýlu a na odstránenie či obmedzenie nezdravých návykov.

Zároveň je optimálnou dobou na prípadné zmeny, pretože meniť každodenné návyky až v tehotenstve je obtiažne a často býva aj neskoro.

 

Príprava na tehotenstvo pravidlo číslo jedna

Základom celej prípravy v tomto období je zdravý životný štýl. A nehovorím tu iba o užívaní vitamínových doplnkov stravy a pojedaní kíl zeleniny a ovocia denne.

Je to celkový zdravý životný štýl spojený s pravidelným pohybom, s obmedzením fajčenia, s každodennými vychádzkami na čerstvý vzduch, s obmedzením stresu a so zdravým jedálničkom.

MUDr. Radka Gregorová z gynekologickej ambulancie Lékařského domu na Praze 7 vraví:

Veľké percento žien si myslí, že ak budú užívať iba multivitamíny, urobia maximum pre otehotnenie a zdarný priebeh tehotenstva.

Multivitamíny však musíme chápať iba ako doplnok stravy. Základom je zdravý jedálniček partnerov pokiaľ dlhodobo obsahuje dostatok ovocia, zeleniny, mäsa, rýb a mliečnych výrobkov, postačí užívať 2 až 3 mesiacov pred otehotnením 400 mikrogramov kyseliny listovej, ktorá znižuje riziko vrodených vývojových porúch nervovej trubice u plodu.

graf matiek fajčiariek

fajčenie v tehotenstve

 

Aké doplnky stravy užívať pred otehotnením?

Samozrejme ale doplnky stravy úplne nezavrhujte. Rozhodne sú skvelou voľbou, pokiaľ sa chystáte na tehotenstvo a chcete, aby všetko prebehlo tak, ako má.

Základom by mala byť kyselina listová, ktorú už spomenula pani doktorka Gregorová.

MUDr. Radka Gregorová z gynekologickej ambulancie Lékařského domu na Praze 7 dopĺňa:

Kyselina listová existuje v samostatne tabletovej forme alebo je súčasťou multivitamínových prípravkov priamo určených pre ženy plánujúce graviditu.

Na trhu sú preparáty obsahujúce inozitol, ktorý podporuje správnu funkciu vaječníkov a obsahuje rad dôležitých vitamínov vrátane spomínanej kyseliny listovej.

Vzhľadom na fakt, že vysoké percento mužov má zlú kvalitu spermií, by sa samozrejme multivitamínová prekoncepčná príprava mala týkať aj ich.

 

Prínosy kyseliny listovej v tehotenstve

Skvelé výsledky kyseliny listovej na tehotenstvo ženy dokladajú aj štúdie lekárov z Izraela, Švédska, USA a Kanady. Štúdie publikované v prestížnom časopise JAMA totiž ukazujú, že užívanie potravinových doplnkov obohatených o kyselinu listovú a multivitamíny určené pre gravidné ženy znižujú riziko vzniku a rozvoja autizmu u detí.

Vykonané štúdie, ktoré prišli k tomuto záveru, sledovali viac než 43 500 žien a ich výsledky tak je možné považovať za veľmi objektívne.

MAJTE PREHĽAD: Životnosť spermií Ako dlho vydržia na vzduchu, v pošve a vo vode, kedy umrú a určite partnerku neoplodnia?

životnost spermií

 

V tehotenstve je dôležitý aj vitamín D

Rovnako tak je ale dôležitý aj dostatok vitamínu D, ktorý nájdete vo veľkej miere napríklad v rybách, hubách, vajciach, masle, pečeni či v niektorých druhoch mäsa. Vitamín D má vplyv na zdravý vývoj plodu.

Opäť to potvrdila odborná štúdia z roku 2015. V rámci štúdie bolo sledovaných 901 tehotných žien. Deficit vitamínu D bol prítomný u 36 % tehotných žien.

Po vyhodnotení štúdie vyšlo najavo, že deficit vitamínu D počas tehotenstva bol spojený s narušeným vývojom pľúc bábätka, neurokognitívnymi ťažkosťami, zvýšeným rizikom porúch príjmu potravy v období dospievania a nižšou maximálnou kostnou hmotou.

V súhrne môže teda mať vitamín D dôležitú a mnohostrannú úlohu vo vývoji pľúc, mozgu a kostí.

 

Príprava na tehotenstvo

Ďalšie veľmi zaujímavé výsledky priniesla štúdia z roku 2003. V tomto roku bola vybraná skupina žien, ktorá začala v predstihu pred počatím alebo priamo počas prvého trimestra užívať odporúčané vitamínové doplnky obsahujúce okrem kyseliny listovej a vitamínu D aj vitamíny A, C a ďalšie z radu B.

Následne boli sledované do desiateho roku veku dieťaťa. Len 572 detí z celkového počtu sledovaných malo diagnostikovanú počas rokov života niektorú z porúch autistického spektra.

 

Čomu sa pred tehotenstvom vyhnúť?

Čomu sa naopak vyhýbať? Odborníci dôrazne varujú pred nadbytkom kofeínu. Ak chcete úspešne otehotnieť, nemali by ste vypiť viac ako jednu šálku kávy denne.

Zároveň je namieste skoncovať so všetkými zlozvykmi, najmä s alkoholom a fajčením. Nezávislé vedecké štúdie opakovane preukázali, že fajčenie negatívne ovplyvňuje vývoj plodu, pretože k nemu obmedzuje prístup kyslíka a spôsobuje tak predčasné pôrody a rovnako zvyšuje riziko vzniku vrodených chýb.

MAJTE PREHĽAD: Umelé oplodnenie kde kúpite spermie, ako prebieha a na koľko vyjde?

umelé oplodnenie

 

V tehotenstve je dôležitý aj vitamín D

Rovnako tak je ale dôležitý aj dostatok vitamínu D, ktorý nájdete vo veľkej miere napríklad v rybách, hubách, vajciach, masle, pečeni či v niektorých druhoch mäsa. Vitamín D má vplyv na zdravý vývoj plodu.

Opäť to potvrdila odborná štúdia z roku 2015. V rámci štúdie bolo sledovaných 901 tehotných žien. Deficit vitamínu D bol prítomný u 36 % tehotných žien.

Po vyhodnotení štúdie vyšlo najavo, že deficit vitamínu D počas tehotenstva bol spojený s narušeným vývojom pľúc bábätka, neurokognitívnymi ťažkosťami, zvýšeným rizikom porúch príjmu potravy v období dospievania a nižšou maximálnou kostnou hmotou.

V súhrne môže teda mať vitamín D dôležitú a mnohostrannú úlohu vo vývoji pľúc, mozgu a kostí.

 

Príprava na tehotenstvo

Ďalšie veľmi zaujímavé výsledky priniesla štúdia z roku 2003. V tomto roku bola vybraná skupina žien, ktorá začala v predstihu pred počatím alebo priamo počas prvého trimestra užívať odporúčané vitamínové doplnky obsahujúce okrem kyseliny listovej a vitamínu D aj vitamíny A, C a ďalšie z radu B.

Následne boli sledované do desiateho roku veku dieťaťa. Len 572 detí z celkového počtu sledovaných malo diagnostikovanú počas rokov života niektorú z porúch autistického spektra.

 

Môžem cvičiť aj počas tehotenstva?

A ani v tehotenstve sa svojej obľúbenej pohybovej činnosti vzdať nemusíte. Či už ide o jógu, pilates, aerobik či posilňovanie vo fitness centre, ničoho sa nemusíte vzdať. Stačí sa len informovať o vhodnosti takého cvičenia so svojou gynekologičkou.

Skvelé sú aj Kegelove cviky, vďaka ktorým posilňujete svoje svaly panvového dna a ktoré vám následne po pôrode pomôžu rýchlo sa zotaviť v intímnych partiách.

Predídete tak nechcenému úniku moču, povoleným svalom po pôrode a ďalším možným komplikáciám, ktoré by mohli po pôrode nastať.

 

Kedy začať plánovať tehotenstvo?

Dôležitý je však nie len zdravý životný štýl, pravidelný pohyb a ideálna telesná hmotnosť, svoju rolu hrá aj vek nastávajúcej mamičky.

Túto problematiku uvádza na pravú mieru MUDr. Radka Gregorová:

S rastúcim vekom totiž výrazne klesá schopnosť otehotnieť a súčasne stúpa riziko vrodených vývojových porúch, tehotenských a pôrodných komplikácií.

Svojim pacientkam preto kladiem na srdce, aby sa snažili mať svoje prvé bábätko najneskôr do 35 rokov.

Starostlivejšia prekoncepčná príprava nie je, skôr sa potom tehotná žena považuje za viac rizikovú, častejšie dochádza do poradne a odporúča sa jej genetická konzultácia vrátane odberu plodovej vody.

 

Na tehotenstvo sa pripravte svedomito

Tehotenstvo je nádherné obdobie, kedy sa obaja tešíte na vysnívané bábätko. Predstavujete si, čo z neho asi vyrastie, akú bude mať povahu a čo všetko krásne spolu zažijete. Keď však partneri usúdia, že nastal čas založiť rodinu, mali by tomu prispôsobiť svoj životný štýl.

Obmedzte všetky svoje zlozvyky, prestaňte fajčiť a piť alkoholické nápoje, začnite zdravo žiť a skrátka sa snažte pre toho človiečika pripraviť tú najlepšiu možnú štartovaciu čiaru.

Žena tým nielen zvýši pravdepodobnosť úspešného otehotnenia, ale predovšetkým lepšie pripraví svoje telo na nadchádzajúcu záťaž.

NIE VŽDY JE DIEŤATKO CHCENÉ: Potrat prečítajte si skôr, ako sa pre interrupciu rozhodnete.

potrat

Farba ejakulátu (spermy) - zdravá je mliečne biela, každá iná preukazuje úraz alebo ochorenie
Životnosť spermií – ako dlho vydržia na vzduchu, v pošve, vo vode a kedy umrú a určite partnerku neoplodnia?
Už za 3 pracovné dni u vás doma
Diskrétní balení a doručení
60 denní garance na vrácení peněz
Osobní odběr v Praze